Jaakko Kölhi

Taistelijoiden paluu Suomeen

Sisäministeriön ehdotus estää konfliktialueilla taisteluihin osallistuneiden paluu Suomeen on järkevä. Samalla tulee kuitenkin huomioida oikeudellisia seikkoja, jotka rajoittavat tällaisia toimia merkittävästi.

Ihmisillä tulee olla oikeus poistua Suomesta, kuka milloin mistäkin syystä. Muiden maiden sotia sotimaan Suomesta on lähdetty aiemminkin: Viron itsenäisyyssotaan, Espanjan sisällissotaan ja Jugoslavian hajoamissotiin, muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jokainen lähtijä on varmasti pitänyt omia motiivejaan oikeamielisinä. En kannata sitä, että Suomesta tehdään avovankila, josta tietyt ihmiset eivät saisi poistua, jo ihan liikkumisvapauden periaatteesta.

Mutta kun kerran lähdetään, on ymmärrettävää, että sillä on seurauksia. Varsinkin kun lähdetään sotimaan.

Mikäli henkilö on vapaaehtoisesti lähtenyt Suomesta konfliktialueelle tarkoituksenaan osallistua terrorismi- tai sotarikoksiin, on järkevää, että hänen paluumahdollisuuksiaan rajoitetaan. Turvallisuuskysymyksen lisäksi tämä olisi – ainakin omasta näkökulmastani – yksi tapa ikään kuin rangaista tästä toiminnasta, josta ei muuten hyvin todennäköisesti joutuisi koskaan syytteeseen.

Mahdollisuus rajoittaa paluuta Suomeen koskisi kuitenkin vain henkilöitä, jotka eivät ole Suomen kansalaisia. Tämä siksi, että paluuoikeus omaan maahan on määritelty perusihmisoikeudeksi (ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, artikla 13: ”Jokaisella on oikeus lähteä maasta, myös omasta maastaan, ja palata maahansa.”). Ratkaisu tähän voisi olla poistaa ko henkilöiltä Suomen kansalaisuus. Tässäkin tosin törmätään ihmisoikeuksiin, nimittäin oikeuteen kansalaisuuteen: ”Valtiottomuuden poistamista koskeva yleissopimus vuodelta 1961 velvoittaa valtion tarjoamaan kansalaisuutta kenelle tahansa maan alueella syntyneelle, josta muutoin tulisi valtioton, ja kieltää kansalaisuuden poistamisen henkilöltä, josta siten tulisi valtioton.” Kansalaisuuden poistaminen onnistuu siis vain henkilöiltä, joilla on Suomen kansalaisuuden lisäksi jonkin muun maan kansalaisuus.

Taistelijat, joilla on vain Suomen kansalaisuus, voivat jatkossakin palata vapaasti Suomeen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

"Taistelijat, joilla on vain Suomen kansalaisuus, voivat jatkossakin palata vapaasti Suomeen."

Mieluiten kuitenkin EI.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Mieluiten ehkä ei, mutta keinot tämän estämiseen ovat vähissä.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Sitten Suomen on erottava Ihmisoikeuksien yleismaailmallisesta julistuksesta. Parempi sekin kuin lisääntynyt terroriuhka Suomessa. Tai vielä pahempaa: terrori-isku Suomessa.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi Vastaus kommenttiin #4

Ei missään nimessä. Perustavanlaatuiset yksilönvapaudet ja ihmisoikeudet tulevat aina ensin eikä niistä voi poimia vain mukavimpia kuin rusinoita pullasta.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Ja kuka sitten todistaa kyseisen henkilön osallistuneen taisteluihin ja missä joukoissa?
Kaikkihan on tietysti olleet humanitaarisissa töissä...
Ja jos taistelee terroristiporukkaa vastaan niin hyvä mutta kuka määrittelee joukon?
Nythän on näitä ns. yksilötaistelioita esim. Hollantilaisia moottoripyörä jengiläisiä...

Onko nyt kyseessä eräänlainen ristiretki?

Ja nyt joku miettii minun tukevan esim. ISIS-porukkaa mutta ei...

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Erittäin hyvä kysymys, Jukka. Ja hankala.

Todistaminen on vaikeaa. Tavallaan voisi ajatella, että tässä tapauksessa todistaminen olisi henkilön itsensä vastuulla, eli jos hän on ollut taistelujen sijaan alueella töissä Punaisella Ristillä, tulee hänen toimittaa siitä todistus. Tämä tosin kyllä rikkoisi oikeusturvaa vastaan sillä ihmisen tulee olla lähtökohtaisesti syytön kunnes toisin todistetaan ja todisteluvastuun syyttäjällä, ei syytetyllä.

Toisaalta jo nyt monista henkilöistä on kertynyt todistusaineistoa esim alueelta valuneiden valokuvien ja Facebook-kirjoitusten muodossa niin paljon, että syyt epäillä riittäisivät maahantulokiellon langettamiseen.

Käyttäjän vesaluoma70 kuva
Vesa Luoma

Nämä isis paluu muuttajat pitää sulkea palatessaan integrointi leireille ja tarkkailla heitä jonkin aikaa ja kun osaavat käyttäytyä ihmisiksi, niin sitten heidät voisi vapauttaa.
Suomen viranomaisten ja muiden hännystelijöiden harjoittama liberaali holhous täytyy loppua. Järeät toimet käyttöön, tällaisia rikollisia kohtaan.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Joo ja samoille leireille sitten myös juutalaiset ja mustalaiset.

Käyttäjän vesaluoma70 kuva
Vesa Luoma

Se on herra tutkijan lapsellinen mielipide.

pekka numminen

Paluu Suomeen ei ole mitenkään automaattista:

Geneven sopimuksen 47. artikla määrittelee palkkasoturin seuraavasti:
1. Palkkasoturilla ei ole oikeutta taistelijan tai sotavangin asemaan.
2. Palkkasoturiksi katsotaan henkilö, joka:
a) on erityisesti värvätty paikalta tai ulkomailta taistelemaan aseellisessa selkkauksessa;
b) tosiasiassa osallistuu varsinaisiin vihollisuuksiin;
c) osallistuu vihollisuuksiin pääasiassa henkilökohtaisen hyödyn vuoksi ja jolle selkkauksen osapuoli tai sen edustaja on luvannut huomattavasti korkeamman palkkion kuin mitä vastaavassa asemassa ja tehtävässä olevalle asianomaisen osapuolen asevoimissa palvelevalle henkilölle maksetaan tai on luvattu maksaa;
d) ei ole selkkauksen osapuolen kansalainen eikä vakinaisesti asu selkkauksen osapuolen hallinnassa olevalla alueella;
e) ei kuulu selkkauksen osapuolen asevoimiin; ja
f) ei ole selkkauksen ulkopuolisen valtion viralliseen tehtävään lähettämä asevoimien edustaja.

Geneven sopimuksen mukaan palkkasoturia voidaan kohdella tavanomaisena rikollisena ja hänet tuomita siviilioikeudessa voimassaolevan rikoslain mukaan. Häntä ei myöskään konfliktin jälkeen, toisin kuin sotavankia, tarvitse kotiuttaa kotimaahansa.

http://vapaakulkija.wordpress.com/2014/10/19/jihad...

Siis esimerkiksi ISIS järjestön riveissä toimivat, tai vaikkapa FARC asejärjestöön liittyvät, tulisi määritellä tavallisiksi rikollisiksi. Heidät voidaan tuomita siviilioikeudessa voimassaolevan rikoslain mukaan. Suomen tulisi (voisi) siis palauttaa Syyriasta ja Irakista tänne palanneet ISIS terroristit tuomittavaksi näissä maissa normaaleina rikollisina. Myöskään näillä mailla ei ole mitään velvollisuutta päästää/lähettää vangittuja ISIS terroristeja (rikollisia) takaisin Suomeen.

Suomi voisi maksaa Irakille ja Syyrialle näiden "kotiuttamisen" maiden alueille ja korvata "ylläpidon" vankeinhoidossa vastapalveluksena ETTEI näitä lähetetä takaisin. Irakissa ja Syyriassa nämä tulisi velvoittaa osallistumaan alueiden jälleenrakennukseen korvaukseksi rikollisesta toiminnasta. Tuomittuina rikollisina heiltä voitaisiin poistaa kansalaisuus ja korvata Syyrialle/Irakille että nämä maat antaisivat kansalaisuuden. Useampien sotien jälkeen ihmisiä on karkoitettu/kielletty palaamasta, kuten vaikkapa palestiinalaisia Israeliin, tai saksalaisia jotka karkoitettiin Tsekkoslovakiasta, Puolasta, etc. Siis maa/alue missä he asuivat ei enää ole heidän kotimaansa, eivät ole enää ko. maan kansalaisia.

Tämä olisi paljon halvempi ja varmempi tapa kotiuttaa näitä "hyviä muslimeja", kuin Tanskan mielistelymalli.

Juha Hämäläinen

Kiitokset Pekalle, että kerkesit ennen minua jakamaan sen mitä itsekkin tuli esittämään!

Kiitos
Hämis

pekka numminen

Kommenttini perustui Juha Hämäläisen kommenttiin toisessa keskustelussa... Eli kiitos sinulle. Pekka

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi Vastaus kommenttiin #12

"Suomen tulisi (voisi) siis palauttaa Syyriasta ja Irakista tänne palanneet ISIS terroristit tuomittavaksi näissä maissa normaaleina rikollisina."

Siitä ei varmasti ole epäselvyyttä, etteivätkö taisteluihin osallistuneet olisi rikollisia. Tällainen palauttaminen edellyttäisi kuitenkin, että a) Syyriassa ja Irakissa olisi toimiva hallinto, joka b) haluaisi saada nämä henkilöt maahansa tuomiolle. Toistaiseksi kumpikaan ehto ei täyty enkä usko että täyttyykään.

"Suomi voisi maksaa Irakille ja Syyrialle näiden "kotiuttamisen" maiden alueille ja korvata "ylläpidon" vankeinhoidossa vastapalveluksena ETTEI näitä lähetetä takaisin."

En usko, että Syyria ja Irak suostuisivat tähän diiliin.

"Tuomittuina rikollisina heiltä voitaisiin poistaa kansalaisuus ja korvata Syyrialle/Irakille että nämä maat antaisivat kansalaisuuden. Useampien sotien jälkeen ihmisiä on karkoitettu/kielletty palaamasta, kuten vaikkapa palestiinalaisia Israeliin, tai saksalaisia jotka karkoitettiin Tsekkoslovakiasta, Puolasta, etc."

Pelkkä rikollisuus ei mahdollista kansalaisuuden poistamista varsinkaan tilanteessa, jossa ihmisellä ei ole muuta kansalaisuutta eli hänestä tulisi valtioton. Niissä tapauksissa joissa näin on toimittu on rikottu perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia. Toisin sanoen Israel on toiminut palestiinalaisia kohtaa väärin ja tuomittavasti enkä lähtisi sille linjalle lainkaan. Se luo enemmän konflikteja kuin ratkaisee niitä, tämä on kai jo todistettu.

Keskittyisin taistelijoiden tapauksessa siihen mikä voidaan suht yksinkertaisesti toteuttaa eli maahantulokielto ei-kansalaisille ja mahdollisesti kansalaisuuden poistaminen kaksoiskansalaisilta.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Aikamoiseen suohon on Suomi menossa jos se asettaa oikeudellisesti erilaiseen asemaan ihmiset jotka tulevat maahan kriisialueilta, ulkomailta yleensä tai toisaalta Suomessa asuvat. Länsimaisessa oikeuskäsityksessä ihmistä ei pidä tuomita sen perusteella mikä hänen taustansa on, vaan kaikki ovat tasa-arvoisia oikeuden edessä.

Rikoksista tietenkin pitää rangaista, mutta jos mitään rikosta ei ole tehty, ei henkilöä voi olla päästämättä kotiinsa.

Outoa että tällaisesta asiasta on edes eriäviä mielipiteitä.

Toimituksen poiminnat